2010-12-11

Provsmakning av Gooh!

Jag ahr blivit utvald hos Smartson för att testa en Gooh!-maträtt. Det är Operakällaren och Lantmännen som samarbetar kring lite bättre färdigmatlådor. De finns i matvarubutikernas kyldiskar för färdigmat, och ska vara bättre ut näringssynpunkt osv.

Då jag var och handlade i går passade jag på att hämta ut min Gooh-låda, jag hade en ensam-hemma-kväll med både sambo och barn iväg på allt möjligt så jag tänkte det skulle passa bra! Efter lite velande valde jag till slut Frikadeller i krämig tomatsås med färsk pasta. Den spontana reaktionen var att ingen av rätterna såg riktigt god ut, de såg mest ut som gegg allihopa. Det var svårt att se vad som fanns i, frikadellerna låg nertryckta i såsen så det var svårt att se hur stora de var och hur många man fick… Storleken på förpackningen kändes också ganska liten, men vikten angavs till 400 g så det borde räcka.

När det var dags att värma maten slogs jag av genialiteten i förpackningens lilla “tuta”, dvs en grej som gör att det tutar inifrån mikron när maten är tillräckligt varm även om tiden de anger på förpackningen inte är uppnådd. Underbart med en förpackning som själv säger till när det är tillräckligt varmt! Den stora frågan var dock – funkar det??? Ja, det gjorde det. :) Efter ca 2,5 minuter började den visseltuta och jag tog ut förpackningen. I enlighet med instruktionerna drog jag av plasten. Ytan var täckt med flytande fett så det såg inte så aptitligt ut… Sedan rörde jag runt, utseendet blev genast bättre,  och därefter kontrollerade jag värmen hos maten. Och jo, det kändes som att det 1) var varmt och b) ALLT var varmt.  Så långt var allt väl. Jag la upp maten på tallriken…



…och det såg rätt OK ut. Lite mycket sås kanske… Ett par gurkskivor fick göra maten sällskap, helt utan grönsaker kan jag inte vara!

Smaken då? Jo, eller snarare nja… pastan var god, fortfarande hyggligt spänstig, och tomatsåsen hade en fyllig fin smak. Det var ganska soppigt dock, en mindre mängd sås hade inte skadat, det simmade i sås. Frikadellerna.. njä, de smakade mest… flä. Ingenting. Zip to nada. De hade verkligen behövt lite kryddor, det kanske hade räckt med något så elementärt som salt och peppar för att lyfta dem! Om man mosade dem i såsen blev det rätt OK :)


Blev jag mätt? Tja, när jag hade ätit upp var jag i vilket fall ohungrig, men två timmar senare, var jag lite småhungrig igen.. Det var mycket sås kvar på tallriken efter jag ätit upp trots att jag använde en del för att mosa frikadellerna i, och hade man lagt den vikten på pasta och kompletterat med lite kryddor i frikadellerna tror jag både mättnaden och smaken vinner på det!

Vad jag tycker i övrigt? Hade det inte varit för priset hade jag nog rekommenderat maträtterna, men till ett pris på ca 60 kr (jag köpte min för typ 58 kr, jag såg att andra betalat 65-66 kr) så tycker jag inte det är prisvärt TROTS att det smakar bättre än andra kylda färdigrätter jag provat och framför allt bättre än frysta färdigrätter. Men den är inte mer än dubbelt så god som en fryst rätt... men ha man pengarna och vill lägga dem på lite bättre mat så ja visst, kör på - de ÄR bättre. Men jag fortsätter nog med mina matlådor jag, det är billigare, lagom kryddat för mig och så vet jag vad som finns i dem och kan kombinera själv. Och så är de med mindre sås. :)

Inga kommentarer: