2010-12-02

Dagens utmaning hos Cards of Maria

Vi har en adventskalender hos Cards of Marias blogg, dagens utmaning står jag för och idag är det att  dekorera en tändsticksask. Storlek på asken och hur du dekorerar den är valfritt - men det ska finnas en tändsticksask med på något sätt!

Det finns många sätt att göra det på, det "enkla" sättet är att ta en färdig ask och dekorera med papper, band och bling. Då kan det bli så här:


Papper: Grahic45 Christmas Past Collection 
Dekorationer: Tyllrosor och Rhinestones

Sen kan man bygga själv, det är ju min passion för tillfället.. Jag har sett de fina trekantiga tändsticksaskarna, och bestämde mig för att prova att göra en själv. Det gick :)


Jag utgick från 2 st av Solstickans små tändsticksaskar. Det är den sorten som man köper i 8-pack. Till min tändsticksask behövde jag två inneraskar och plånen från en ask. Dessutom behövs cardstock och lim.Till dekoration använde jag papper och band. 

Jag började med att skära till två bitar cardstock, en som är 11,5 x 24,5 cm och en som är 6,9 x 11,5 cm.


Den stora delen bigas på 10, 20 och 23,7 cm. Den lilla biten bigas utmed båda långsidorna, 1,6 cm från ytterkanten. Vik i bigningarna.


Jag satte lim på ena kanten på den lila biten och satte fast den på den stora biten, mot bigningen som är 20 cm från kanten. Ytterkanten på den lilla biten ligger mot själva bigningen på den stora biten.


Sedan satte jag lite lim i nederkanten på den andra sidan av den lilla biten. Det är bara ett litet uppvik på den stora biten, därför ska man inte ta lim på hela den lilla bitens kant på den här sidan.


När man limmat fast den andra sidan ska det se ut så här:


Nu är det dags att skära till  två cardstockbitar till, de ska bli sidodelar. De ska vara 3,7 x 9 cm. Biga 1 cm från nederkanten (kortsidan). Markera mitten på ovankanten och dra ett streck på var sida ner till bigningen. Biga efter dessa streck.


Efter man vikt i bigningen ska det se ut så här. 


Klipp bort plånen från en av ytteraskarna och limma fast på sidodelarna, en på var del. Nederkanten på plånets kortsida ska ligga mot bigningen.


När limmet torkat limmar man fast den bigade delen ovanpå "tunneln". Gör likadant på andra sidan. 


Limma sedan fast den långsidan som sitter fast nere vid "tunneln" utmed  sidodelarna.


Limma sedan fast den andra sidan utmed sidodelarna och nere vid "tunneln". 


Grunden är klar! Nu är det bara att  stoppa i inneraskarna och dekorera av hjärtats lust!


Här har jag använt Renaissance Faire Collection - Venetian Lace från Graphic 45 och klippt ut bokstäverna. Bakgrunden gjorde jag av Scrap Flinga Röd från Inkido. Band ur egen samling.



Tack för titten!

4 kommentarer:

Maya Isaksson sa...

Men så snyggt!Du ör verkligen bra på att bygga ihop egna grejor :) Jag tycker också att det är kul, men jag är lite lat så oftast letar jag rätt på nåt liknande på nätet. Visste faktiskt inte att man kunde köpa trekantiga askar så jag tänkte att alla byggt sina egna ;) Men nu kan jag ju göra egna jag med! Tackar för tutorialen!

pojjo sa...

Snyggt det blev och tack för fin beskrivning :D

Stephi sa...

Vad fin den blev, roligt att Du gjort den själv.Det känns alltid roligt när man gjort något helt själv. Tack för titten och den fina beskrivningen!!!

Anonym sa...

Absolut den bästa beskrivningen som jag sett. Klart och tydligt var vikningar osv ska vara.

Dessutom generöst att lägga ut så vi andra kan få en handledning.

Väldigt fina saker du gör.

Tack!
Tina