2010-05-15

Krympplast

Krympplast är ett spännande och roligt material :) För en tid sedan satt jag och lekte med den och jag blev mer och mer irriterad på att jag inte kunde bedöma hur stora bitarna skulle bli, men smart som jag är (HA!) så löste jag det problemet också. Numera har jag mina små måttstockar!

Så här gjorde jag:

Jag skar till några bitar av krympplasten, jag använde full bredd på arket vilket fick bli längden, och så gjorde dem ca 5 cm breda.


Jag gjorde markeringar för varje centimeter på en långsida och en kortsida.


Ett hål i hörnet för upphängningen. Äääälskar min "magic hoooooole" (låt som Gösta Ekman i den berömda sketchen om Totte som inte ska ha några kulor i slutändan :)), som jag kallar mitt minihålslag.


Sen krympte jag dem i ugnen - värmepistol är INTE att rekommendera till en så här stor och avlång sak. Det blir en liten knölig krullig grej bara... Listen to the voice of experience...:)

Och här ser man att varje centimeter har blivit kortare, så att säga :) Mäter jag sedan min grej jag ska krympa och vet att den är tex 5 cm så ser jag på måttstickan hur lång den blir. Knappt två centimeter skulle jag gissa...


Sen finns det bara en hake - jag har typ 5-6 olika sorters krympplast och alla krymper olika. De två jag gjorde kom plasten från samma tillverkare, ändå blev den vita kortare än den transparenta. Eller om det var tvärt om. Det skiljer dock inte så mycket så jag använder det för att i vilket fall få en uppfattning om i vilket storlekshärad jag hamnar i... 

Dekorationer jag gjort kunde du se häromdagen, i det här inlägget!



1 kommentar:

Nita sa...

skitbra tips! Tack;)


kram
Nita