2010-05-18

Bulliontråd

Nyaste "leksaken"... bulliontråd! En urmysig metalltråd som är ihopvirad till en tät spiral, och så drar man lite... så har man en liten glesare spiral som passar perfekt i blommor! Naturligtvis säljer vi den nu hos Apidae/Sykompaniet! En påse räcker långt, den innehåller minst 45 cm (oftast mer men det är de kortaste vi lyckats hitta :)) och när man drar ut det räcker det till mycket mer. Det finns också "färdigutdragen" på rulle om man hellre vill ha det.

Jag knepade snabbt ihop några grattiskort:


Här syns hur jag har tagit den mörkorange bulliontråden och satt under den översta blomman. Jag valde att ha ganska många för att ge mer effekt. Under den stora blomman sitter det grön bulliontråd. Den undre är mer utdragen än den övre, och effekten blir lite olika. 


Jag har dragit ut en liten bit av tråden så den blivit vågig och sen klippt av den med en liten tång. Eftersom det är en metalltråd bör man använda tång för att klippa i den, annars riskerar man att förstöra sin sax.

 Det andra kortet är liknande i sitt upplägg men här har jag jobbat med gul och brun bulliontråd. 


Den gula sitter under rosen och den bruna under blomman. Genom att använda flera färger på bulliontråden får man ännu fler skiftningar och färger i sitt kort vilket gör det mer levande.  Här syns också tydligt hur bulliontråden blir om man inte drar ut den så mycket, det blir en tydligare spiral då.


Från andra sidan:



 Bulliontråd hittar du under Dekorationsmaterial av många sorter/Bulliontråd, eller via Nyheterna för v 20 hos Apidae/Sykompaniet!

Papper från Chatterbox, blandade blommor ut samlingarna och grattisstämpel från Inkido.Upplägget på korten såg jag i en blogg för en tid sen och älskade det ganska enkla och rena upplägget, men tyvärr har jag glömt var jag såg det. Tack för inspirationen, vem du nu var! :)




3 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen jättefint kort! Vilken händig liten tråd :)
/Elisabet

Sanna F sa...

Superfint kort!
Tack för kommentaren i min blogg
/Sanna

yes sa...

Läckert med tråden vid blommorna! //ylva