2010-08-17

Ett glassigt bokmärke!

Jag har gjort ett härligt glassigt bokmärke av de läckra Maja Design-papprena.

En glasstrut!


Jag börjar med att stansa ut 6 cirklar med en cirkelpunch (ur egen samling). Storleken spelar ingen större roll, stora cirklar ger stor strut och små cirklar ger en mindre. Man kan också klippa ut dem för hand, det går lika bra!

Jag har valt ett rosa papper med vita prickar (strössel säger dottern :)) och ett med glassar på ena sidan och glasstexter på andra. Två av varje sort behövs.


Sen lägger jag ut tre av cirklarna som de passar, de två nedersta är lite förskjutna i höjd för att bli snyggare på glassen. Jag limmar ihop dem försiktigt i kanterna, det bör inte komma något lim på baksidan för då måste man vänta på att det torkar. 


Sen använder jag de första tre som mall för de sista tre så de ser likadana ut, fast åt olika håll så de passar ihop. Det randiga pappret är alltså baksidan på det rosa med vita prickar.  


Jag gör en mall för struten genom att mäta ut lagom bredd och längd och sen göra en strut. I ovankanten sätter jag fast en bit som ska användas för att fästa struten i glasskulorna.


Sedan klipper jag ut två bitar i strutpappret, här ett brunaktigt med ränder på. Jag gjorde så att jag la två bitar på varandra, med baksidorna mot varandra, och klippte ut, så vet jag att de blir likadana. JAG kan iaf inte klippa rakt :)


Sen måttar jag in kulorna på struten, den lilla fliken på struten ska gå så högt upp som möjligt. Jag har då båda omgångarna kulor ovanpå varandra.


Jag fäster fast kulorna med en bit flyttbar tejp. Sen vänder jag på hela paketet och ritar utmed ovankanten på struten (inte ovankanten på fliken) - tyvärr verkar bilden på detta ha försvunnit på något sätt...:(


Sen skär jag utmed den linjen på den BAKRE delen av glasskulorna. Den nedre delen limmas fast på baksidan av den främre delen.


Sen limmas flärpen på struten fast kant i kant med där det är skuret.


Andra delen av struten får sin flärp kapad lite (det blir så bulkigt annars - har man enfärgad cardstock eller ett mönstrat som funkar med båda sidor behöver man inte två lager papper, men det blir lite stadigare då) och så limmas bakstruten fast på framstruten.


Den övre delen av glasskulorna limmas sen på plats.


Nu kan man fälla glasskulorna upp och ner! :)


I nederkanten sätter jag en liten magnet som jag hade i mina samlingar. Det är inget man måste göra, men bokmärket sitter extra bra fast i boken då. Tack vare vikningen sitter det hyggligt även utan magnet!


Kompismagneten hamnar på struten - lättaste sättet att positionera är att sätta den mot den övre magneten och sen stänga bokmärket. Den sortens magneter jag har är begåvade med en liten dutt självhäftande superstarkt klibb så det håller bra så här. 


Tada! Ett bokmärke!


Sen sätter man glasskulorna över boksidan så här:


Sett från baksidan:


Hoppas du har blivit inspirerad att prova på - de är verkligen roliga att göra!

Inga kommentarer: