2010-06-02

Gör dina egna blomrankor!

Jag var tvungen att testa om det gick... vet inte om det blir så mycket billigare än att köpa med tanke på att det tar en stund och att man lätt trycker på mycket mer blommor än på köpesvarianterna. MEN - de blir i de färger man vill ha, den storlek man vill ha och det är superskoj!

Så här gör du:

Välj ut de blommor du vill ha. Jag blandar friskt olika sorter, här två sorters tvåfärgade rosor, tre varianter av rosenknoppar, en tvåfärgad aster och en tvåfärgad cherry blossom.


Ta en blomsterbindningstråd och böj den så det blir ett V. Jag viker den så delarna blir olika långa.


Forma till dem så de böjs lite utåt. 


I det här läget kan man fästa på fler bitar på trådarna om man vill ha förgreningar (eller så bygger man dem senare av blomstjälkarna) eller fler stänglar, jag tycker 2 blir ganska lagom att ha på kort eller mina layouter eftersom jag kör lite mindre storlek. 

Tycker man trådarna blir för långa knipsar man av dem med en sidavbitare till önskad längd. Vet man hur lång den ska vara gör man det direkt, annars kan man också knipsa av när man tycker det ser ut som den är lagom lång :)

Sen kommer det roliga! Fäst en blomma någon eller några centimeter upp på den vikta biten, tvinna stjälken runt blomsterbindningstråden så den håller ihop. Sen är det bara att fortsätta att tvinna på blommor upp på trådarna. Jag lägger blomstjälken mot tråden och tvinnar sen ut mot blomman och slutar när lagom lång bit är kvar. Man kan låta blomman sitta tätt (som den blå rosen) eller sticka ut lite (som rosknopparna), snyggast blir om man varierar. Det gör inget om det sticker ut blomstjälksändar, de tar vi hand om sen.


Sen är det som sagt bara att tvinna på...


När en tråd har lagom mycket blommor på vänder man på det och knipsar av de utstickande blomstjälksdelarna med en sidavbitare. Tips: Håll i stjälkbiten du ska knipsa av - de flyger lätt iväg annars och har man någon intill sig så kan det göra ont. Listen to the voice of experience...:)


Sen gör man likadant på andra sidan och då ser det ut så här:


Jag sätter på bladen sist, man kan göra det samtidigt men jag tycker det är lättare att ta dem på slutet så man ser var de passar. Man kan använda vilken sorts blad på stjälk som helst, här har jag använt minirosblad. De sätts fast på samma sätt som blommorna.


Nu är visserligen blomrankan rätt söt - men piggig. Rosor må vara taggiga, men de ser inte ut som igelkottar...:) Nu är det dags att ta fram Floratejp, en mycket märklig historia som inte är klistrig som tejp men som klibbar fast ändå. Den finns i flera färger men jag använder en mörkgrön. Det finns även mer olivgrön liksom brun och en ljusgrön. Valet är fritt, men jag gillar den mörkgröna, den är rätt förlåtande :)


Klipp bitar av floratejpen, ca 15-20 cm långa, och tvinna tight runt stjälkarna. man får vara med och puffa och buffa och trycka med fingrarna, och det är verkligen så att övning ger färdighet. Det här är den svåraste biten, men med lite envishet så går det att få det rätt snyggt. Man lindar lite snett runt trådarna och får parera för blommor och blad, men det lär man sig. Blir det lite bubbligt någonstans klämmer man bara bak överskottet på baksidan, så syns det inte så mycket :)


Det färdiga resultatet! Eftersom det är ståltråd inuti och floratejpen är smidig kan man vrida och forma rankan lite som man vill och så den passar.



Om du provar får du gärna visa mig, jag tycker det skulle vara kul att få se flera egengjorda blomrankor!

Och nu ska jag bara lyckas scrappa med mina också, jag är så nöjd med dem så jag vill mest bara klappa på dem ett tag till :)

6 kommentarer:

bili sa...

Mycket vackra :) Förstår om du vill klappa på dom ett tag... Håller med dej att gör man egna får man i dom färger man önskar.

Sindra sa...

Åhh, så fin den blev! Jag har precis testat att göra några jag också, fast med en lite annan teknik. Den här tekniken tycker jag verkar bättre, så den ska testas! Tack för tipset! :))
Kramis

Erica sa...

jätte fin ju .. Ska du på Rekordträffen i år igen den 25e september??? tänkte mest om du skulle dit denna gången med ja åkte med dig ifrån Mcdonalds i ängelholm

Elisabet sa...

Väldigt fina blommor! Jag gillar färgkombinationen också.

pysselpetra sa...

Riktigt bra tutorial - supersnygga blomrankor

Carolines Vita vingar sa...

Den blev verkligen fin! Gjorde en blomranka för mågra månader sedan men har inte använt den än på någon LO. Jag använde bara rosor.. Tycker nog att det blev mer livfullt att använda flera olika typer av blommor som du har gjort. Härlig färgkombo också! Nu har jag lust att göra flera rankor...och kanske använda dem också ;)KRam